Orzecznictwo

INFORMACJE OGÓLNE

W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej im. Stefana Szumana działa Zespół Orzekający zgodnie z aktualnym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2023 poz. 2061).

Zespół Orzekający zbiera się dwa razy w miesiącu.

Zespół Orzekający powoływany jest przez Dyrektora Poradni. W jego skład wchodzą:

  • dyrektor – jako przewodniczący zespołu lub upoważniona przez niego osoba,
  • psychologpedagoglekarz,
  • inni specjaliści – jeśli niezbędny jest ich udział.

W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:

1) na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:

  • nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
  • asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe,
  • pomoc nauczyciela,
  • asystent edukacji romskiej

– wyznaczeni przez ich dyrektora;

na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista.

2) Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.

ORZECZENIA

Zespół Orzekający wydaje następujące rodzaje orzeczeń:

  • o potrzebie kształcenia specjalnego
  • o potrzebie nauczania indywidualnego
  • o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego
  • o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych
  • opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Kształcenie specjalne

Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 poz. 1309).

Orzeczenia wydaje się uczniom:

  • z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym),
  • niesłyszącym i słabosłyszącym,
  • niewidzącym i słabowidzącym,
  • z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi

Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego lub etapu edukacyjnego.

Nauczanie indywidualne

Orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego wydawane są dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Wydaje się je na czas określony, wskazany w zaświadczeniu lekarskim, nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.

Orzeczenie określa warunki, w jakich uczeń może realizować potrzeby edukacyjne oraz możliwości w zakresie uczestnictwa w życiu szkoły, formy stymulacji, terapii, rozwijania możliwości i mocnych stron ucznia oraz inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne

Orzeczenia o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej. Wydaje się je na czas określony, wskazany w zaświadczeniu lekarskim, nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydawane są dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 

Szczegóły organizacji zajęć zawarte są w Rozporządzeniu MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. 2013 poz. 529)

Wczesne wspomaganie rozwoju

Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaje się dzieciom od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.

Szczegóły zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017  poz. 1635).

Terminy Zespołów Orzekających w roku 2023

Styczeń – 4,18
Luty – 1,15
Marzec – 1,15
Kwiecień – 5,19
Maj – 10, 24
Czerwiec – 14, 28
Lipiec – 12,26
Sierpień – 9, 23
Wrzesień – 6, 20
Październik – 4, 18
Listopad – 8, 22
Grudzień – 13

TERMINY ZESPOŁÓW ORZEKAJĄCYCH 2024 r.

Styczeń – 3, 17
Luty – 7, 21
Marzec – 6, 20
Kwiecień – 3, 17
Maj – 8, 22
Czerwiec – 5, 19
Lipiec – 3, 17,
Sierpień – 7, 21, 30
Wrzesień – 4, 18, 25
Październik – 9, 23
Listopad – 13, 27
Grudzień – 11

PROCEDURA ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW SKŁADANYCH DO ZESPOŁU ORZEKAJACEGO

Orzeczenia i opinie wydawane są na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia lekarskie, wyniki hospitalizacji itp. W przypadku braku badań psychologicznych, pedagogicznych bądź logopedycznych dziecko  umawiane jest na badanie w poradni do odpowiedniego specjalisty.

Wnioski rodziców/opiekunów prawnych dotyczące wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka składane są w sekretariacie poradni, po uprzedniej konsultacji z członkiem zespołu orzekającego.

Orzeczenie albo opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju doręcza się wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia posiedzenia zespołu.

Wnioskodawca może wnieść odwołanie do orzeczenia. Wnioskodawca składa odwołanie do Kuratora Oświaty w Krakowie, ul. Szlak 73, 31-153 Kraków, za pośrednictwem zespołu orzekającego, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia. Odwołanie należy złożyć w sekretariacie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej im. Stefana Szumana w Bochni.

TEREN DZIAŁANIA ZESPOŁU

Zespół wydaje:

  1. Wszystkie rodzaje orzeczeń uczniom szkół i wychowankom przedszkoli mających siedzibę na terenie powiatu bocheńskiego.
  2. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego zamieszkujących w obrębie powiatu bocheńskiego i nie uczęszczających do przedszkola.
  3. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży zamieszkujących w powiecie bocheńskim.
  4. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci zamieszkujących na terenie powiatu bocheńskiego.

Jeżeli poradnia nie jest właściwą do rozpatrzenia sprawy – wówczas wniosek wraz z załącznikami wysyła się do Zespołu Orzekającego właściwego do rozpatrzenia sprawy jednocześnie zawiadamiając o tym Wnioskodawcę.

nioskodawcę.

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.